Informationsblad 210129

INFORMATION TILL LÄGENHETSINNEHAVARE PÅ FORSSTENAGATAN 2
2021-01-29

Hej på er,

Dags för årets första informationsbrev från styrelsen. Vi har ett flertal informationspunkter att lyfta denna gång som det är bra att ni som boende i huset har koll på.Inte minst vill vi skicka med er att i dessa tider när vi vistas mycket hemma: visa era grannar lite extra hänsyn och förståelse! Vi vill även skicka med en uppmaning till er som röker och snusar - Rök utomhus och plocka upp dina fimpar och prillor efter dig. Allt gott! 

LÅSBYTE ENTRÉPORTAR OCH CYKELFÖRRÅD 
Styrelsen kommer att byta ut låskolvarna till våra entréportar och till cykelförrådet i källaren. 

GLAPP I ANSLUTNING BREDBAND TELENOR
Styrelsen har de senaste månaderna blivit kontaktade av ett antal boenden som uppger att de har haft problem med anslutningen till deras bredband från Telenor där föreningen har ett gruppavtal. Problemen kan beskrivas som ett glapp där uppkopplingen har försvunnit i ett par minuter. Styrelsen har varit i kontakt med Telenor. 

Ett allmänt råd från dem var att det beroende på var man har sin router spelar roll vilket "Wi-Fi" man kopplat upp sig till. Står routern bakom tex en betongvägg eller långt bort är det att föredra 2,4GHz istället för 5GHz och tvärtom ifall avståndet är kortare då 2,4GHz har lättare för att gå igenom väggar och hinder som 5GHz inte löser lika bra.

Telenor vill gärna att de som har problem själva tar kontakt med kundsupport, detta för att få individuell hjälp då lösningen/problemet inte alltid är detsamma utan det kan vara olika från fall till fall, allt från placering till inställningar på själva routern. I ett fall som styrelsen fått information om gjordes en så kallad reboot på routern till default-inställningar och den boende har sen dess uppgett att dennes bredband har fungerat helt utan avbrott.

OBS! Kostnader för exempelvis samtalsavgift eller minuttaxa kan tillkomma om Telenor anser det tillämpligt. Vårt tips till er vid en eventuell kontakt med Telenor är att ni stämmer av möjlig debitering med supporten innan ni får eventuell hjälp. 

Telefonnumret till Telenors kundsupport är 020-222 222.

FASADRENOVERING UNDER VÅR/SOMMAREN 2021
Som vi informerade om i höstas står föreningen för en kommande fasadrenovering under våren/sommaren 2021. Det innebär att träpanel och fönster kommer att ses över och målas. Styrelsen har fattat beslut om att ta in en projektledare för att driva arbetet. Genom vår ekonomiska förvaltare Bredablick fick vi kontakt med företaget Sustend. Styrelsen kontaktade även fler företag för offert gällande projektledning. Detta för att kunna jämföra med den offerten som företaget Sustend inkom med. Styrelsen valde dock att gå vidare med företaget Sustend och ett första uppstartsmöte hölls 2021-01-21.

Nästa steg är att Sustend återkommer med anbud från entreprenörer för styrelsen att ta ställning till. Sustends preliminära bedömning och förhoppning är att renoveringen ska vara klar innan högsommaren. Vi återkommer med mer info om renoveringen allteftersom det förberedandet arbetet fortskrider. 

VISA HÄNSYN TILL DINA GRANNAR
I Corona krisens spår tillbringar vi nu generellt allt mer tid hemma i våra lägenheter. Då ökar även risken för att grannen stör dig – eller att du stör grannen. Vårt hus är också äldre och mer lyhört än nyare byggnader. Visa därför lite extra förståelse och lite extra hänsyn till dina grannar i huset. Bostadsrättshavare och hyresgäster är skyldiga att se till att grannar inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Det finns ingen allmän regel som föreskriver att det måste vara tyst just efter ett visst klockslag, men för många är det allmänt vedertaget att det ska vara tyst mellan kl 22.00 till 07:00 i flerbostadshus. 

Höga ljud och musik sent på kvällen och natten kan många gånger lättare uppfattas som en störning. Notera dock att det även kan vara en störning om det höga ljudet förekommer klockan 12.00 eller klockan 20.00. En bedömning i varje enskilt fall måste göras. 

Om du har problem med störande grannar ska du i första hand tala med grannen, om det inte hjälper ska du kontakta styrelsen, så kan vi tillsammans prata med den som stör.

 

Med vänlig hälsning

Styrelsen, BRF Forsstenagatan 2