Senast uppdaterad: 2022-12-01

Brf Forsstenagatan 2 är en äkta bostadsrättsförening som äger fastigheten Göteborg Kålltorp 56:8 med adressen Forsstenagatan 2 A-D samt tillhörande mark. Fastigheten byggdes 1936 och består av tre våningar med källare samt vind som inreddes med fyra lägenheter 1999.

Fastigheten har 28 st lägenheter, varav tre stycken upplåts med hyresrätt (per 2023-01)*. Därutöver finns tvättstuga med två tvättmaskiner, torktumlare & mangel (bokas via tvättavla mellan kl. 8-11-14-17-20), stort torkrum (tillgängligt t o m en timme efter bokad tvättid), cykelförråd, samt uteplats med grill. Alla lägenhetsinnehavare har tillgång till varsitt källarförråd och föreningen förfogar även över 17 st parkeringsplatser bredvid fastigheten (se Parkering nedan).

* Hyreslägenheterna ombildas till bostadsrätt och säljs på öppna marknaden när respektive hyresgäst väljer att flytta ut. För mer information om den tidigare reversen (lånet) till fd hyresvärden Wallenstam, se fliken FAQ.

Lägenhetsfördelning

1 rum och kök: 24 st på våning 1-3 (lgh nr 01-24).
2 rum och kök: 4 st på vindsvåningen (lgh nr 25-28).

Samtliga lägenheter har en boarea à ca 33-38 kvadratmeter samt tillgång till källarförråd à ca 3-5 kvadratmeter.

Parkering

Föreningen förfogar över 17 st parkeringsplatser bredvid huset som hyrs ut till boende för 300 kr/mån (gäller nya avtal f.om. 2023). Vid mån av plats hyrs de även ut till utomstående för 500 kr/mån + 200 kr i uppläggningsavgift (inkl moms). Om boende står i kö sägs dock utomståendes platser upp med en månads varsel. Vänligen kontakta BredaBlick för hyra av parkeringsplats eller för att få info gällande rådande köläge.

I området finns även fri parkering längs med gatorna; dock med parkeringsförbud på fredagar udda veckor kl 09-12 under vissa vintermånader (p g a snöröjning och sopning). Se aktuell skyltning när ni kör in i området och tänk på att t ex inte ställa er framför utfarter eller inom tio meter från korsningar.

TV och Internet

- TV via ComHem, vars digitala grundutbud (kanal 1-12 m fl) ingår i månadsavgiften/hyran.
- Internet via Bredbandsbolaget/Telenor* (100/100 Mbps fiber inkl. router & fast IP-telefoni), som betalas ihop med månadsavgiften à 165 kr/mån (fr o m 2019-02).

* Efter ombildningen visade det sig att några lägenheter saknade uttag, och föreningen hjälpte då till att sätta in uttag (trots att lägenheterna uppläts 'i befintligt skick'). Om något uttag mot förmodan fortfarande saknas är det hädanefter upp till lägenhetsinnehavaren att be styrelsen om hjälp med att kontakta installatör.

Kommande/genomförda renoveringar

Våren 2017 upprättade föreningen en detaljerad underhållsplan. Den enda större posten som belystes var behovet av stambyten för de lägenheter som ännu inte har renoverats (och därmed fått stammarna utbytta) under de senaste 20 åren. Stambyte genomfördes 2019.

Underhållsplanen uppdaterades under hösten 2019, som en följd av genomfört stambyte. För mer information om stambytet och andra pågående initiativ, se flikarna Nyheter samt FAQ.

Under 2021/2022 utfördes underhåll av den yttre fasaden.

Ekonomisk förvaltning
Hanteras av BredaBlick Förvaltning.

Teknisk förvaltning (Fastighetsskötsel)
Hanteras också den av BredaBlick Förvaltning och omfattar både fastighetsskötsel och städning av alla gemensamma ytor inom- och utomhus. Föreningen har därmed inget behov av årliga städdagar, fördelade ansvarsområden eller liknande för de boende.

CPG jourtjänst kan kontaktas vid akuta problem (såsom vattenläckor) kl 16.00 - 8.30 vardagar samt helger.
OBS! Endast vid akuta åtgärder.